Analys: Vi har tittat närmare på FM16

Som vi har väntat. Hela hösten har varit en lång väntan där vi gått på dem sista sparlågorna av Football Manager 2015 för att stilla den värsta abstinsen. Efter att redaktionen ägnat åtskilliga timmar med Football Manager 2016 så kan vi bara konstatera en sak. Vi kanske har spelat det bästa FM spelet hittills.

Med ett hundratal timmar tillryggalagt så har vi känt och klämt på spelet och verkligen synat det under lupp för att se vad som man kan förvänta sig av denna spelversion. Kraven skruvas hela tiden upp från oss användare och det är ingen skillnad detta år. När man tittade till vad gemeneman ansåg om övergången från FM14 till FM15, så var det många som ansåg att den senare var ett par steg tillbaka i utvecklingen. Man tyckte att spelet hade blivit ”för lätt” och att den ekonomiska situationen i spelet hade blivit helt galen. Priser och löner hade gjort spelet ospelbart. På andra sidan så fann man användare som såg helt andra saker i spelet. Man hade fått en förbättrad takikdel, man hade fått ännu en roll i spelet och man såg med stor glädje fram emot ett år av Football Manager.

Till skillnad från tidigare så tror jag att samtliga användare, både skeptikerna och dom överoptimistiska kan se att SI har gjort ett hästjobb och höjt spelet till en nivå som vi inte sett tidigare. Man har fått ett spel som dem allra flesta kan uppskatta och njuta av under dem kommande 12 månaderna.

En aspekt som har förbättrats är skadorna som varit på tapeten under hela spelåret känns det som. Sports Interactive har tillsammans med ett antal fysioterapeuter, doktorer och närliggande arbetsområden sett till att skadorna och behandlingen av dessa skador är så realistiska som det bara går i denna spelversion. Givetvis kommer detta inte att medföra att det blir mindre skador för att, men för dom som uppstår så kommer behandlingen att bli så realistiska som möjligt. Skadorna som uppstår under match kommer inte att kunna analyseras på plats, och man har även lagt till en rad nya skador som inte fanns tidigare.

Tyvärr till mångas förtret, så har inga nya roller lagts till i spelet för FM16. Däremot så har man gjort om beskrivningen för en del av dem befintliga rollerna så att dom blir än mer verklighetstrogna än innan. Man har alltså skruvat och sett till att vi som användare får en bättre och skönare upplevelse vad gäller rollernas betydelse för spelet.

På det stora hela så kan man säga att Sports Interactive har gjort ett bra jobb med att få till det, om man säger så. Spelkänslan har höjts och man upplever det näst intill som att man faktiskt sitter och ser en fotbollsmatch, och inte en fiktiv avbild av ett händelseförlopp under 90 minuter. Vi på redaktionen är övertygade om att detta spelår som ligger framför oss kommer att ge både oss, men även er där ute i stugorna, en grym tid tillsammans med Football Manager 2016.

Nog om nog. Nu ska vi se över lite nya funktioner och granska grafik som kommer till texterna…

Skapa din egen avatar:
Inför denna spelversion, så har SI gjort det möjligt för dig som användare att skapa din egen avatar i spelet. Nu kan du komma ännu närmare spelkänslan med din egenskapade coachavbild som du kan se hoppandes och skrikandes vid sidlinjen under match. Nu får du chansen att göra din coach precis som du själv vill. Hår, ögon, hudfärg, kläder och mycket annat.

Skapa din egen klubb:
Även detta är ett nytt inslag för oss användare. För första gången i historien, så har nu vi fans chansen att skapa vår alldeles egen klubb och placera denna i valfri liga genom ”Football-Manager-Skapa-en-klubb” funktionen som du finner under ”Nytt karriärsspel”. Här kan du namnge klubben, lägga till både dig själv och dina vänner i truppen, ange färg och form på ställen och till och med namnge arenan.

Taktikskärmen:
Tittar vi till taktikdelen i spelet, så känner vi igen det mesta, men det har gjorts om del på vissa saker och ändrats på andra. Om vi börjar med det som har ändrats till det bättre, så ser vi att rollförmågan och lämpligheten har ersatt den gamla ringen och stjärnan, med stjärnor och en stapel istället. För en del så kommer det att kännas till det bättre, medans andra gillade hur det såg ut på FM15 och kommer sakna upplägget som var. Tittar vi till det som kanske har blivit till det sämre, men som jag tror kommer justeras i patcher framöver, är bakgrunden bakom varje spelare på matchplanen. Nu ser det ogenomtänkt och ganska taffligt ut grafiskt. Här kunde man säkert har kunnat gjort det en smula bättre. Annars ser det ut som tidigare. Ett nytt inslag som jag personligen gillar skarpt, är att man nu ser laginstruktionerna redan på denna del i spelet. Så var det på FM14, och nu har man tydligen gått tillbaka till det, något som vi i redaktionen uppskattar.

Laginstruktionerna:
Här har det hänt en del. Massor för att var exakt. Känns som att man har slängt bort det gamla och gjort om denna del helt från grunden. Inställningarna är demsamma så klart, men jag syftar mer på upplägget och det grafiska. Till en början så kändes det som man missade inställningar och att man inte fann det man vill ha. Men efter hand så blev känslan helt annan. Nu kan man känna en mer genomtänkt idé med hur man vill att laget ska agera på planen.

Spelarinstruktionerna:
Man har även gjort så att vissa roller har fått instruktioner man inte kan ändra på. Dem är sammankopplade med rollen och hur mycket man än vill att mittbacken i det här fallet ska dribbla ”mer” så får man helt enkelt ändra till en spelskicklig försvarare och lägg till den instruktionen om man vill uppnå det resultatet. På det stora hela så kan jag tycka att detta sätt att spela på är till det bättre. Man får vissa saker att hända med vissa roller som bör vara där och som man inte kan ”ändra” på.

Väljer man att lägga till en instruktion för en spelare så har det även här hänt saker. Tidigare fick man en radda med val att klicka i, och det var tämligen osexigt. Nu har man, likt laginstruktionerna, gjort om upplägget, och istället inrikta sig på vad som händer när vissa händelser inträffar. Kan även här tycka att man har satt huvudet på spiken och gjort ett mycket bra jobb med resultatet.

Ekonomisidan:
En hel del saker i spelet har gjorts om grafiskt, och ekonomisidan är inget undantag. Tidigare så kunde man bara en en graf i taget. Nu vill man få med mer information på varje sida, och även här så ser man ännu mer information om klubbens ekonomi. Man ser ytterligare tre grafer på startsidan vilket känns som ett lyft för överblicken i spelet.

Scoutrapporten:
En sak som jag märkt i twitterflödet senaste tiden är upplevelsen för den här nya instickaren på FM16. Man har valt att ha med ikoner i rapporten redan vid det här stadiet, något som har upprört en del användare. Man menar att om man inte vet vad ikonen betyder, så blir det bara en onödig funktion då man ändå måste ”leta upp” svaret på dem aktuella ikonerna. Här går det alltså isär inledningsvis om detta är bra eller dåligt. Avgör själv.

Fasta situationer:
Football Manager 2016 kraftfulla, men ändå lättanvända del i spelet för fasta situationer, ger dig som användare möjligheten att skapa flera varianter som du kan använda med flera av dina taktiker. Du kan också skapa varianter för dina olika hörnläggare och frisparksläggare. Nya möjligheter för zonmarkeringsspelet och mycket mycket annat. Det här tror jag fler och fler kommer börja använda sig av då det var ett riktigt kul inslag att exploatera på spelversionen innan.

Ännu mer val för interaktionen med pressen:
När det kommer till presskonferenserna så har man gjort ännu mer val och en än mer varierad intervju än innan. Man har skapat flera frågor och mer val för sina svar. Ett roligt inslag kan man tycka då det blev en smula enformigt i tidigare version. Nu har SI lagt ner mycket tid på att få det mer verklighetstroget än någonsin innan. Om du börjar som arbetslös så har du nu möjligheten att utnyttja dina kunskaper med pressen för att komma in lättare i spelet och få en ny arbetsgivare.

Prozone:
Sports Interactive’s partnership with the leading sports statistics provider, Prozone, has seen a wide reaching revamp of the in-game match analysis tool, adding lots of useful functionality whilst also making it a lot more prominent and easier to use.

Så skriver SI själva på beskrivningen över det störta och mest intressanta inslaget med FM16 enligt oss. Man har alltså ingått ett samarbete med ett av världens ledande företag för statistik i sportvärlden. Prozone startade 1995 och har över åren arbetat med dem största klubbarna och organisationerna för att leverera ”high-quality performance analysis services”. Det märks också i spelet att Prozone har fått utrymme att operera till din fördel som användare. Man märker att SI har lagt ner åtskilliga timmar för att få detta samarbete att bli så bra som möjligt. Man ser resultatet nästintill överallt i spelet när man avancerar i kalendern.

Bilden nedan till exempel, visar skotten som tillfallit under matchen. Man kan välja ut enskilda spelare, eller ta hela truppen och påvisa vart skotten har träffat, eller inte träffat sitt mål. Den vita ramen som ni ser i bilden, är alltså en bild av målramen sett från skyttens vinkel. 4 skott har avlossats, 2 på mål, 2 utanför (till höger om buren). Den prick som är längst till vänster, är således målet som tillkom. Ett tämligen lågt skott som håller sig långt ute till vänster. Otagbart för målvakten. Huruvida detta är ett verktyg att använda sig av för justeringar är lite tidigt att säga. Men onekligen ett intressant inslag i spelet.

Näst bild visar genomsnittsplacering för samtliga i laget, och rörelseschemat likaså. Bilden är densamma som för FM15, men att man nu har ersatt den något platta bilden över rörelseschemat mot en mer upphottad heat-map. Rött fält är således där laget har rört sig mest, mendans det blå är där laget har varit minst under matchen.

Nästa bild visar skotten för Jay Rodriguez. Detta fanns givetvis på FM15 också, men inte alls på samma nivå som detta. Nu kan du visa både skotten OCH passningarna för samma spelare i samma information. Tidigare kunde man bara välja en i taget att granska.

Precis det vi var inne på ovan, så kan vi alltså se laget samlade händelser för inte bara en kategori, utan som vi ser på bilden tre i det här fallet. Vi kan alltså granska både tacklingarna, det ojsuta spelet och brytningarna på en och samma grafik. Fantastiskt hjälpmedel om du frågar oss.

Sports Interactive har gjort uppdateringar i överflöd som vi säkert har missat eller valt att inte ta med i denna genomgång. Om du vill se alla uppdateringar och nyheter så vill vi tipsa er om att besöka http://www.footballmanager.com/games/football-manager-2016 för den än mer utförliga genomgången.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *