Hur håller du din trupp skadefri?

Skador överlag har alltid varit en tagg i sidan på alla FM-spelare. Så har det alltid varit, och så kommer det alltid vara. Sen huruvida det är en ”glitch” i systemet eller mänsklig faktor, det vill säga du som aktiv bakom spakarna, ”Därom tvista de lärde”. Ställer man frågan direkt till Sports Interactive, så är dem väldigt förtegna med just avsnittet ”skador” i spelet och avslöjar ytterst lite i frågan. Så med det i åtanke, så finns det egentligen inga rätt eller fel att ta hänsyn till. Dock kan vi aldrig komma undan skadornas inverkan på våra lag helt och hållet. Men det finns åtgärder som man kan vidta för att minimera riskerna med skadade spelare.

Vi har tagit fram en 10-punkts-lista som du kan ta del av här nedan. Vissa av punkterna är väldigt logiska till synes, men vi anser ändå att dem är så pass viktiga att nämna när vi går igenom alla pusselbitar med att minimera skaderisken. Trots det logiska resonemanget så tenderar många FM-spelare att missa att använda sig av dem under spelets gång. Sen som ett sista råd, så vill vi poängtera att dessa punkter inte garanterar att ni blir helt utan skador, men du kommer komma väldigt långt i detta oerhört viktiga arbete.


Det kan te sig som en självklarhet, men för många FM-spelare så glömmer man ofta att ändra denna inställning när säsongen börjar. På försäsongen så vill man gärna ha lite högre intensitet och allt som oftast kondition som första fokus, så att laget har en så god fysik som möjligt. Men under resterande tid, från ligastarten och framåt, så vill man ha full kontroll på nivån för resterande tid, inte fortsätta att försöka klämma ur det sista och äventyra spelarens hälsa. Se till att dina spelare inte är för trötta, speciellt om ni spelar flera matcher i veckan.


En till väldigt viktig punkt, tidigt på listan, är att sälja av alla dina skadebenägna spelare. Huruvida en spelare är just skadebenägen eller inte, är inte helt lätt att avgöra i Football Manager. Det är en dold attribut, och kan bara granskas med hjälp av Editorn. Normalt så nämns detta i din spelar-rapport, men det finns tillfällen där det har missats, denna så oerhört viktiga information. Du som manager, kan finna och identifiera dem skadebenägna spelarna genom att titta till rapporten från din hjälptränare. Spelare som är skadade ofta, är så klart, bland dem skadebenägna, och här måste du agera tidigt.


Under en lång och tuff säsong, så skulle vi vilja råda dig att du använder ett rotationssystem för din trupp. Spelare som ofta ligger runt 90% i hälsa inför matcher, går givetvis att spela med, men varför ta risken att använda honom, när du kan ge en av dina unga talanger med full hälsa en chans att visa upp sig några minuter med A-truppen? Se över ditt spelschema, och välja ut dom viktigaste matcherna. På det sättet så kan du vila dina allra viktigaste spelare och ha dem i full fysisk hälsa för optimal prestanda.


Det låter kanske väldigt enkelt, men denna punkt är oerhört viktig. Du vill inte ha dina allra bästa spelare skadade en längre period av säsongen bara för att du vill spela med dem under varje match, året runt. Ta hand om dem här spelarna som om dem var gjorda av rent guld. Ge dom några extra dagars ledigt, eller ta av dem tidigt i matcherna när du har en tydlig ledning. Finns inget självändamål att låta dem ha mest antal spelade matcher då man inte behöver det.


Håll ett noga öga på hälsan på dina spelare under matcherna. Om det är så att ditt lag har ett fördelaktigt resultat i ryggen, så försök att byta ut dom spelarna som är i störst behov av vila. Dock finns det en liten aspekt att ha i åtanke här, och det är när en av dina spelare åker på en knock. Då kan hälsan hoppa ner så lågt som till 40-50%. Man blir orolig och funderar på att göra ett byte. Men om du väntar en kort stund så finns det faktiskt en chans att procentsatsen tar sig tillbaka upp till tidigare nivå, just beroende på vad som faktiskt hände vid skadetillfället.


Du har, i och med din position i klubben, möjligheten att vila spelare under säsongen. Via ”tränings” (Ctrl+R) och under fliken ”individuellt” så kan du ge varje spelare 1,2 eller 3 dagar ledig. Ja upp till och med en vecka faktiskt om så anses behövas. Använd den möjligheten. Speciellt när du och ditt lag har ett tufft och ansträngande spelschema med tex Europaspel och cupspel, så bör du ge dina spelare chansen att återhämta sig till fullo.


Låter logiskt, och är logiskt. Se till, om det är möjligt, att ha en stor medicinsk stab i din klubb. Ja, eller så stor som klubben tillåter. Att ha åtskilliga läkare till förfogande ser till att även en större grupp skadade spelare på samma gång kan vara hanterbart. Att ha flera i ditt medicinska lag hjälper dig också att förkorta tiden för återhämtning avsevärt. När du tillsätter ny personal i ditt läkarteam så se till att dem har höga värden på fysioterapi, motivera, grad av disciplin, beslutsamhet och motivera.


Se till att din hemmaplan är i gott skick. Att sätta ut ditt lag på en gräsmatta som är undermålig och på sina ställen trasig och förstörd ökar risken för skador. Du kan alltid kolla planens skick under ”faciliteter” via sektionen klubbdetaljer. Om det skulle, mot förmodan, vara så att din hemmaborg är i dåligt skick, så har du alltid möjligheten att prata med din styrelse om att lägga om mattan.


Logiskt sett, så är det ju så att ju bättre dina faciliteter är, ju mindre behöver du oroa dig över eventuella skador under dina träningspass. Att ha grymma anläggningar och framförallt en toppmodern träningsanläggning, tillsammans med tillhörande gym som exempel, minskar risken för skador avsevärt.


När du har en stor trupp till ditt förfogande, låt oss säga över 23 spelare, så är det mycket enklare att hantera ett par skador åt gången. Att ha tillgång till en stor trupp ser också till att du inte hamnar i rävsaxen att du behöver sätta in en dålig ungdomsspelare när din stjärnforward är borta med en fotskada. Om det är så att du inte har möjligheten eller ekonomin att bygga en stor och stabil trupp, försök då att knyta till dig mångsidiga spelare som har förmågan att spela på fler än en position.

Tack för att ni läser och gillar det vi gör. Har ni några funderingar, tankar eller kommentarer, så är ni givetvis välkomna att kladda ner dom här nedan, eller göra det i mitt twitterflöde.

https://twitter.com/FM_Sideline

Denna text är fritt översatt från fminsides guide om skador.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *