Vi förklarar: Spelarnas förmågor

Alla spelare har en nuvarande förmåga (CA, Current Ability) och en potentiell förmåga (PA, Potentiel Ability), som i sin enklaste förklaring, motsvarar hur bra han är nu, och hur bra han kan bli i framtiden. En spelares nuvarande förmåga indikerar i stor utsträckning hur bra han presterar på plan under matcherna. Förmågan kommer generellt öka allt eftersom spelaren utvecklas under matchsituationer och under träningarna, innan han senare i karriären, på grund av ålder, tappar den upptränade förmågan då han passerat sin högsta förmågenivå. En spelares potentiella förmåga, å andra sidan, är statiskt och representerar den maximala förmågan han teoretiskt kan uppnå, förutsatt att genom träning utvecklas till fullo. Vi kommer titta närmare på den senare i den här artikeln. Både CA och PA har en spann mellan 0-200, där 0 är det sämre värdet, och 200 är det högsta (typ Messi och Ronaldo).

I den här guiden så ska vi försöka att besvara era eventuella frågor och funderingar, och när du når slutet på denna text, så kommer du att fått nyvunnen kunskap i hur förmågornas del fungerar i och kring Football Manager och dess spelare.

NUVARANDE FÖRMÅGA

Nuvarande förmåga (CA) är den nivån som spelare är på just nu när du tittar på honom i spelet. Alltså hur bra han är precis i detta nu. Detta värde är nästan alltid förutbestämt i pre-game editorn som har tagits fram av personalen på Sports Interactive (SI), såvida vi pratar om spelare som finns i verkliga livet. Men det finns faktiskt spelare som inte har förutsatta värden av SI när du laddar igång en ny save, utan istället så har dom en nuvarande förmåga som varierar från sparfil till sparfil. Hur fungerar det då? Vi kommer till det också lite längre ner.

Den nuvarande förmågan är ett dynamiskt värde, som kan både minska och öka beroende på spelarens utveckling och/eller ålder (äldre spelare brukar tendera att minska i förmåga i takt med att han blir just äldre). Så är det ju även i verkliga livet. Titta på tex Wayne Rooney. Han är inte alls lika bra som han en gång var i sin karriär. Hans förmåga har stagnerat med åren. Något som hans karaktär även gjort i Football Manager om man jämför med t.ex. FM11.

Tittar vi på grafiken här nedan, så ser vi Ivan Cavaleiro 2015. Uppe till höger så ser vi hans CA och hans PA. Hans nuvarande förmåga är 3.5 stjärnor, och hans potentiella förmåga ligger på 3.5 eller 4.5, eller något där emellan. Vi kikar även på det senare i texten hur det kan komma sig att man kan bli så många olika värden.

POTENTIELL FÖRMÅGA

Den potentiella förmågan hos en spelare är den nivån som en spelare kan komma till i sin utveckling i spelet om han utvecklas till fullo. Det är här som du kommer in i spelet bland annat. Du har ett stort ansvar för vart på skalan han kommer sluta. Kom ihåg dock att detta är bara en fingervisning hur bra han KAN bli om man gör allt rätt till 100%. Det är inte alls nödvändigtvis säkert att ha når upp till den nivån. Chansen att nå sin potentiella nivå fullt ut beror helt och hållet på bla ålder och utvecklingen i spelet. Är han ung och har en hög PA, så kommer han att nå högre än om du jämför honom med en spelare som är 28 år och nästan eller helt är fullärd i sin träning. Utvecklingen består bland annat av;

> Hans matcherfarenhet
> Hans personlighet
> Hans träning och träningsnivå
> Nivån på faciliteterna som klubben besitter. Anläggningarna alltså.
> Om han har en mentor och
> Hans fysiska förmåga

Den potentiella förmågans värde (hur bra han kan bli) är statiskt, och som avgörs varje gång du startar en nu savefil. Alla spelare i alla divisioner i alla länder har en PA. Spelarens utveckling under spelets gång kan aldrig påverka spelarens potentiella förmåga. Alltså, du kan inte ändra hans högsta nivå för hans PA hur du än gör i spelet. Har han 175 som max, då kan han bara bli 175 som bäst.

NEGATIV POTENTIELL FÖRMÅGA

Så hur kan det då vara så att Gianluigi Donnarumma är mer eller mindre en gud i målet på min save, men en medelmåtta på en helt annan savefil? Detta beror på hans negativa potentiella förmåga. Vad menas med det då? Jo, detta beskrivs bäst som en förmågenivå kan man säga. Den potentiella förmågan har ett satt värde, förutbestämt, men det negativa värdet är dynamiskt och kommer att variera från spel till spel. När du startar en ny save, så sätts den negativa nivån för varje spelare. Låter det krångligt? Låt mig säga så här;

Låt oss använda oss av Gianluigi Donnarumma som exempel igen. Han har alltså en negativ potentiell förmåga på -10. Det menas med att hans potentiella förmåga ligger i spannet 170-200. Alltså så kan han bli när han är som bäst, allt mellan värdena 170 och 200. Han kan alltså bli bäst i värden om han får 200 som max, men han kan också ”bara” bli 170 om han har otur. En spelare som har -7 i negativ potentiell förmåga, kommer hamna i spannet 110-140. Se den fullständiga listan nedan.

På Football Manager 2016 så introducerades en större skala för det negativa värdet. På dem tidigare spelversionerna så fanns det -10, -9, -8 etc. FM16 introducerade även halvor; -95, -85, -75 etc. Detta har gjort mångfalden av spelet ännu större. Möjligheterna har alltså nästan dubblats upp från tidigare nivåer.

Den negativa förmågan har alltid ett spann på 30 punkter (160-190, 170-200 etc). För att förklara det ännu bättre så har vi sammanställt det i detalj här nedan:

NIVÅERNA FÖR DEM NEGATIVA FÖRMÅGORNA

-10 = 170-200
-95 = 160-190
-9 = 150-180
-85 = 140-170
-8 = 130-160
-75 = 120-150
-7 = 110-140
-65 = 100-130
-6 = 90-120
-55 = 80-110
-5 = 70-100
-45 = 60-90
-4 = 50-80
-35 = 40-70
-3 = 30-60
-25 = 20-50
-2 = 10-40
-15 = 0-30
-1 = 0-20

NIVÅERNA FÖR STJÄRNORNA

På Football Manager så har du i din ledarstab en sorts anställda som heter scouter. Deras uppgift i spelet är att hitta spelare till ditt lag utefter dom direktiv som du själv har satt upp. Vill du ha en vänsterytter som är 20-25 år så är de det som dom letar efter. Det är dom som betygsätter spelarna med stjärnor, som i sin tur ger dig möjligheten till att värdera spelarens nuvarande och potentiella förmåga. Kvaliteén på dina scouter sträcker sig från 1 stjärna (sämst) upp till max 5 stjärnor (bäst möjliga). Men i och med att man också kan delge en spelare med halva stjärnor så finns det således 10 nivåer för varje spelare. Uppgiften för våra scouter har blivit väldigt svår. Felmarginalen kan bli förödande.

Det finns två sorters stjärnor i spelet:
Guld
Silver

Guldstjärnorna tilldelas seniorerna och dina spelare i a-laget, medans silverstjärnorna är tilldelade dina ungdomsspelare (förslagsvis i U18 och U19 laget). Detta är för att kunna jämföra förmågan för dina yngre spelare på ett lättare sätt. Fyra silverstjärnor i U18 är dock inte samma sak som fyra guldstjärnor i A-laget. Vi kommer inte att gå in på dem stjärnor som avser ungdomsspelarna mer än så. Fokuset ligger helt på seniorerna i denna artikel. Dock så är stjärnorna i Football Manager lite missvisande på ett sätt. Hur menar jag här?

Summan av stjärnorna för en spelare bestäms av ett flertal nycklar:

> Förmågan hos din personal att bedöma nuvarande och potentiell förmåga
> Nivån för din trupp
> Nivån för alla tävlingar du deltar i (ligan, cupen etc)
> Formen dina spelare har

Med detta i beräkningen, så kan dina scouter ge dig en felaktig bild av den nuvarande och potentiella förmågan hos en spelare om vi skulle sitta med korrekt värde till vårt förfogande, något som vi givetvis inte har alla gånger. T.ex så kan en spelare som har 2 eller 3 stjärnor fortfarande vara en världsartist i grund och botten. Bara att dina scouter är för dåliga på att bedöma situationen och att ditt lag spelar i en division som är lite missvisande.

NIVÅERNA FÖR ÖVRIGA STJÄRNOR

Dem gråa stjärnorna på ett spelarkort representerar din personals oförmåga att med säkerhet bestämma en spelares nuvarande och potentiella förmåga. T.ex så kan en ung spelare ha 2 eller 3 gråa stjärnor för att din scout inte är helt säker på hans slutgiltiga förmåga. Det var precis det som vi såg för Ivan Cavaleiro tidigare i artikeln. Hans PA hade 3.5 guldstjärnor, och dessutom en grå stjärna, och resten svarta. Vad vi kunde utläsa då, var att han inte kan bli en 5-stjärnig spelare. Men om vi tränar honom rätt, så kan han bli 4.5. Eller? Ja det beror ju helt på förutsättningarna som ditt lag har enligt punkterna här ovan.

Värt att tänka på: Om du har ”dolde värden” påslaget, så kommer även dem gråa stjärnorna finnas med på en spelares nuvarande förmåga. De gråa stjärnorna kommer att minska allt eftersom dina scouter bygger på kunskapen om dina spelare.

Det finns mer i ämnet att titta närmare på, men för nu så avslutar jag denna tämligen enkla genomgång av hur de två förmågorna påverkar och styr dina, och alla andra, spelare för Football Manager 2017, och alla andra versioner också för den delen. Jag hoppas att du lärt dig något som du kan ta med dig när du själv spelar dina framtida sparfiler som gör att du får ute ännu mer av spelet än innan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *